Tredje inlägget

0kommentarer

De karaktärer som nämns i romanen är naturligtvis Doktor Glas, Pastor Gregorius och hans hustru men även Doktor Glas vänner Markel och Birck och fru Gregorius älskare Klas Recke. Det finns några karaktärer till men de har en så liten roll att de endast nämns någon enstaka gång, man får liksom inte veta något om dem.

Jag berättar bara om Doktor Glas då det är honom jag vet mest om och som jag tycker förändras mest.

Jag tycker att Doktor Glas till en början verkar vara ganska nöjd sitt liv. Nöjd med sitt jobb, nöjd att inte ha något förhållande, givetvis tänker och funderar han mycket kring detta men han verkar ändå vara tillfreds med tillvaron.

Efter att Fru Gregorius besökt honom och talat om hennes situation med sin make så upplever jag det som att Doktor Glas inre konflikter blir allt fler och djupare. Det känns som att det är här han allteftersom blir mer och mer förvirrad och hatisk mot prästen men han börjar också alltmer tänka kring kärlek och förhållanden eftersom han så fruktansvärt gärna vill hjälpa Fru Gregorius. Kring denna period är det även många fler och mörkare dagboksinlägg tillskillnad från i början då han tycktes vara nöjd med sin tillvaro.

Allteftersom blir Doktor Glas mer och mer målmedveten, han bestämmer sig för att han ska ha ihjäl prästen och härmed tycker jag att han börjar bli lite som förut: han lever mer bekymmerslöst. Han har naturligtvis fler och mörkare konflikter inom sig men jag upplever att han är säker på att det han tänker göra är det rätta och det bästa för att hjälpa Fru Gregorius.

/ Johanna

Kommentera

Publiceras ej