Thérèse Raquin - Sista inlägget!

0kommentarer

Mina åsikter om hur karaktärerna beskrivs i boken är väldigt bra gjort, Émile Zola beskriver de väldigt noggrant så att en bild av karaktärerna kan skapas. Även så gör Émile Zola med miljöerna i Paris där boken utspelar sig. Genom att förklara allting i en detaljerad nivå, gör så att alla ska få känslan att de är där själv. Tyvärr så har jag aldrig tyckt om att läsa böcker, eftersom att jag inte kan få mentala bilder av hur karaktärerna eller miljöerna ser ut. På grund av detta så kan jag inte säga att jag gillar boken, just att jag inte får texten ifrån boken att utspelas i huvudet, fast boken i sig är bra skrivet och för normala personer så skulle den förmodligen vara betydligt mer intressant. 
 
En scen ifrån boken som jag kommer ihåg, är då Laurent, Camille och Thérèse tog och hyrde en båt och som sedan slutade med att Laurent och Thérèse tog livet av Camille genom att slänga av honom från båten, och eftersom att Camille inte kunde simma så drunknade han. Laurent skrek en massa, eftersom att han hade sett från långt avstånd hur en grupp roddare var längre bort,  för att få uppmärksamhet och visa sig som oskyldig. Genom att han ropade om hjälp så fick roddarna känslan av att det blev en olyckshändelse och på så sätt så hade Laurent och Thérèse mördat honom.
 
Denna scen väckte ens uppmärksamhet eftersom man inte trodde att de skulle göra det, samt att sedan ropa på hjälp var ett väldigt riskabelt då det kunde ha blivit en motsatt effekt och istället fått "vittnen" om hur de tog livet av Camille.
 
// Jesper
 
 

Kommentera

Publiceras ej