LIZA Första inlägget

3kommentarer

Boken inleds med ”Torsdags morgon den 19 Juli strömmade mycket folk över Riddarholmsplanen i Stockholm, och gjorde sig icke en gång besvära att åse och beklaga den stolta kyrkan till vänster, som, olyckligt men ännu härlig, ej längesedan genom åskeld förlora sitt skyhöga torn. Folket skyndade över riddarholmsbacken ned till Mälarstranden, där ångbåtarne lågo. Alla hastade de till Yngve Frey, lupo in över landgången med snabbhet, ty tiden till avresa var redan slagen, och ångkaptenen kommenderade ’främmande från bord!’”

Författaren börjar boken genom att läsaren slungas direkt in i scen. Miljön och tid beskrivs vilket gör att man får ett hum om var händelsen befinner sig. Jag själv tycker att inledningar som denna är både bra och dålig. Bra för att man direkt kommer in i berättelsen och snabbare skapar en bild i huvudet av det jag läser. Dåligt för att det kan vara svårt att förstå vad författaren menar då jag som aldrig läst boken förut inte kan koppla personer och miljön till en bild. Just i detta fall var det lite svårt att förstå då både språket och miljön är något ovant för mig. I många fall kan det ta lång tid att komma in i handlingen, men jag uppfattade det inte så när jag började läsa denna. Att snabbt komma in i en bok anser jag vara viktig då det annars kan bli långtråkigt och författaren tappar läsaren redan i början.

/Liza

3 kommentarer

Fanny

15 Apr 2013 21:16

Bra skrivet Liza! Jag håller med dig om att kastas in i berättelsen kan både vara dålig och bra, men jag tycker oftast att det är bra då man slipper en långtråkig inledning. Ska bli kul att se mer av dina åsikter och synvinklar om boken nu när vi läser samma bok.

Josefine

16 Apr 2013 13:20

Bra och intressant beskrivet!
Håller med både dig och Fanny om att det kan vara både bra och dåligt att hoppas rakt in i en händelse! :)

Jesper

03 May 2013 10:10

Bra skrivet, blir roligt att få höra om boken får lite bättre sammanhang, samt vad som kommer att hända! :)

Kommentera

Publiceras ej