Första inlägget

4kommentarer

Boken inleds med dessa tre meningar:

”Jag har aldrig sett en sådan sommar. Rötmånadshetta sedan mitten av maj. Hela dagen står ett tjockt töcken av damm alldeles stilla över gatorna och torgen.”

Dessa meningar tycker jag är lite intetsägande men de beskriver samtidigt hur miljön var just den här sommaren och den här dagen. Eftersom författaren beskrivit det som en sådan sommar karaktären aldrig sett så tycker jag även att man kan ana att det skulle till och bli en väldigt speciell sommar, vilket leder till att man vill veta mer. Veta vad som kommer att hända senare den sommaren som aldrig förut skådats.

/ Johanna

4 kommentarer

Josefine

16 Apr 2013 13:14

Kanon!
Jag tycker också som att det verkar som att de kommer bli en alldeles speciell sommar :)

Läraren Emma

29 Apr 2013 10:28

Bra Johanna! Vilken effekt får inledningen på läsaren och tror du att läsarna från bokens samtid skulle uppfattat den på ett annat sätt än vad du gör idag?

Svar: Jag tror som sagt att inledningen får läsaren att vilja läsa vidare för att ta reda på mer. Inledningen avslöjar inte för mycket, utan precis lagom för att locka läsaren. Jag tror att läsarna från bokens samtid kanske kunde relatera lite mer till denna inledning då vi t.ex. numer inte är lika drabbade av att rötmånadshetta sätter inte redan i maj. Jag tror att de nog uppfattat inledningen på ett sådant sätt som jag inte gör. Jag tror att deras uppfattning kan ha varit annorlunda pga att de levde och läste boken samtidigt som den skrevs/kom ut, så de kunde t.ex. relatera mer och därmed uppfatta miljön på ett sådant sätt som jag inte gör,
gamlaromaner.blogg.se

Jesper

03 May 2013 10:26

Bra! Vi får väl se om sommaren blir speciell som du tror

Fanny

13 May 2013 10:00

Jag tycker också att denna inledning på boken ger en liten pik utav att det kommer bli en händelserik sommar. Bra Johanna!

Svar: Vad bra att det inte bara är jag som får den uppfattningen!
gamlaromaner.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej