Dikterna

3kommentarer

Gustav Fröding "En kärleksvisa"

Jag tror att Fröding drömmer om att en dag hitta sin sanna kärlek. Inte en kärlek som köpts för pengar, utan en kärlek som bygger på kärlek. Han nämner i dikten att den enda kärleken han kan få, är kärleken som han köper. Jag tror verkligen tvärtom, det går absolut att hitta kärleken som inte köpts för pengar. Det gäller bara att hitta rätt och inte ge upp, för en vacker dag kommer den kärleken som han inte köpt för pengar. Jag tror att Fröding skulle ha svårt att vänta på den rätta, eftersom han säger själv att den enda kärleken som finns för honom att få är den som han köpt.
 
Erik Johan Stagnelius "Till förruttnelsen"
 

Stagnelius sätt att se på döden är inte ett obehagligt eller sorgset sätt, utan snarare ett fridfullt sätt. Han tycker att det är mer plågsamt att vistas här kvar i livet medan hans älskade har tagits ifrån honom och ligger och vilar nu. Döden tycker jag själv är ganska obehaglig, det sista man vill är att någon närstående ska tas ifrån mig. 
 
Jag skulle kalla dikten för en kärleksdikt eftersom han beskriver kärleken ganska tydligt, hur han vill att han älskade ska ha det bra och utifrån vad jag förstod så verkar det ha varit en bra sak att hon äntligen fick vila och inte lida. Han beskriver även hur han vill göra en massa saker för henne, eftersom han älskar henne och vill visa den kärleken även fast hon inte finns kvar i livet. I dikten tycker jag att han lyfter fram att livet är värdefullt, men det är inte allt. Det som kommer efter kan också komma att betyda mycket.
 
När jag läser "när fasor den blodade jorden bebo” tänker jag att när man lämnar jorden tar man med sig allt sorgset ner i graven och lämnar kvar det fina på jorden.
 

Karlfeldt ”Dina ögon äro eldar”


Dikten handlar nog om en kärlek som är lite till och från. Han som är kär vet inte riktigt om man ska låta känslorna flöda eller om han ska hålla allt inne och hålla tillbaka kärleken för den som han älskar. Jag tycker att dikten är bra, det är nog någonting som de flesta kan relatera till - osäkerheten när känslorna börjar ta över.

Genom att säga ”En fiol jag är med världens alla visor i sin låda/ du kan bringa den att spela, hur du vill och vad du vill.” så låter han sin den han älskar styra. Han lämnar bort sin osäkerhet och låter henne styra och göra valet. Utifrån det tror jag att han får se vad han ska göra, låta kärleken flöda eller inte.

 
// Fanny

3 kommentarer

Läraren Emma

22 Apr 2013 10:42

Verkligen bra reflektioner över 1800-talsdikterna, Fanny.

Josefine

29 Apr 2013 10:45

Bra skrivet, håller med precis om vad du skriver om dikten "Dina ögon äro eldar"

Jesper

13 May 2013 09:48

Snyggt skrivet Fanny, som alltid haha!

Kommentera

Publiceras ej