DIKTERNA

4kommentarer

Erik Johan Stagnelius ”till förruttnelsen”

Stagnelius syn på döden är lite spännande, han tycks inte frukta den utan det är mer som att han välkomnar den och har inget emot om han skulle dö. Det är lite så man vill tänka, ingen vill vara rädd för döden, men eftersom man inte vet vad som händer så tror jag att vi alla är egentligen rädda.

Enligt mig är dikten romantiskt, den må handla om döden men att han vill dö tillsammans med den han älskar, och att han är villig att ge upp en plats i himlen för att vara med henne i helvetet ”Jag plågas häruppe, men lycklig jag bliver därnere hos dig”, eller så kan det betyda att hans fru redan är död, och han är på sin dödsbädd och är olycklig, men snart ska dö och få tillbringa efterlivet i helvetet med sin älskade.

Den sista meningen i dikten ”När stormarna ute på världshavet råda, när fasor den blodade jorden bebo, när fejderna rasa, vi slumra dock båda i gyllene ro.” få mig att tänka på att han antingen ska ta sitt liv för att vara med den han älskar, eller att det är krig och det finns en chans att han dör, men det gör inget för han vill bort från den hemska värld vi lever i, och tillspring ”efterlivet” med den han älskar allra mest.

 

Gustav Frödings ”en kärleksvisa”

Så som jag tolkade Frödings ”en kärleksvisa” är att han drömmer om att hitta kärleken, men han kan ej få den för han syndat,som ur Eden förbannats, är Eden ett Eden ändå”. Men han väljer att köpa kärlek från prostituerade för det är det enda han kan få. Men han trycker fortfarande inget illa om kärlek så han skriver ” Sjung vackert om kärlek ändå”. Om jag kunde säga något till han skulle det vara att kärlek borde ej bli köpt från pengar och trots man syndat förtjänar man att finna äkta kärlek.

 

Erik Axel Karlfeldt "dina ögon äro eldar"

Den här dikten var svår att förstå för mig, men jag tolkar den som att han älskar henne men kärleken är inte besvarad. Han trånar efter henne, men kan inget göra. Men trots att den är lite svår att förstå så tycker jag att den är bra, man börjar tänka efter, undrar om man tolkar saker rätt eller inte och det blir en viss förvirring men det gillar jag.

Bara meningen ”En fiol jag är med världens alla visor i sin låda, du kan bringa den att spela, hur du vill och vad du vill” kan man tolka på så många olika sätt, jag tolkar det som att hon leker med hans känslor, och han låter henne göra vad hon vill så länge han får vara i närheten av henne.

 

//Lisa

4 kommentarer

Läraren Emma

29 Apr 2013 10:20

Bra reflektioner kring dikterna, Lisa!

Josefine

29 Apr 2013 10:49

Super bra!! :)

Jesper

13 May 2013 09:52

Härligt! Bra skrivet och reflekterat!

Fanny

13 May 2013 10:02

Bra och intressant! Jag tycker att det kan vara ganska svårt att tolka dikter ibland, det blir därför extra roligt att se hur olika alla kan tolka en och samma dikt.

Kommentera

Publiceras ej