dikterna

2kommentarer

Gustav Fröding

Fröding nämner i sin dikt en kärleksvisa att han bara fått kärlek för pengar och att ingen annat kunnat få, men jag tror han drömmer om äkta kärlek och att hitta den rätte.  Han tror dock att han aldrig kommer få uppleva det och att jag tror att han känner e på grund av dåligt självförtroende. Jag tror däremot att alla kan uppleva sann kärlek och att man bara genom att hålla ögonen öppna och ge alla en chans så kan man hitta den rätte.

Erik Stagnelius

Stagnelius ser inte på döden på något negativ sätt som andra på den här jorden kanske gör, utan han mer välkomnar döden. Han säger bland annat att han plågas här uppe men att han kommer bli lycklig när han kommer ner till sin älskade. Själv tycker jag döden verkar obehagligt och ser nog inte fram emot det, men samtidigt spännande att se vad som händer.  Samtidigt som dikten handlar mycket om döden så är den ändå lite av en kärleksdikt då nämner sin älskade brud hela tiden och att han vill göra saker för henne även fast hon är död. Han tycker nog att livet är värdefullt men att nu när hans älskade dött så plågas han som sagt på jorden.
Medan jag läser miningen ”[…] när fasor den blodade jorden bebo” tänker jag att de att de händer hemska saker på den här jorden men de slumrar där nere i gyllene ro.

Karlfeldt

Skulle jag beskriva dikten skulle jag säga att den handlar om kärlek, att han har svårt att veta om han ska visa alla sina känslor, bara lite känslor eller hålla tillbaka allt. Det verkar som att de utspelar sig en lite strid inom honom hur han ska göra. Jag tycker dikten är lite svårt och förstå men att den är bra då kärlek alltid är något man kan relatera till. Jag skulle tolka meningen ”En fiol jag är med världens alla visor i sin låda/ du kan bringa den att spela, hur du vill och vad du vill.” som att han låter sin älskade bestämma hur de ska bli med kärleken och sådant. 

/ Josefine 

2 kommentarer

Anonym

13 May 2013 09:53

Riktigt bra reflekterat! Snyggt Josefine!

Fanny

13 May 2013 10:05

Roligt att läsa, det kan se så lika men ändå så olika ut när man får samma dikter att reflektera om. Jag älskar att läsa om hur olika men ändå lika man kan tolka saker.

Kommentera

Publiceras ej