Dikter

2kommentarer

Stagnelius ”Till förruttnelsen”

Jag tolkar dikten som att Stagnelius ser på döden så som jag skulle vilja, att man lever även efter döden. Att inte bara allt blir svart också är man borta. För döden skrämmer mig så jag hoppas att det är som Stagnelius skriver i dikten att man senare träffar sina älskade och ”slumrar i gyllene ro”.

Jag tycker absolut att man kan kalla dikten en kärleksdikt! Den handlar ju om att han inte vill leva utan sin käresta, utan att de ska vara tillsammans och det är väl det kärlek handlar om?

Jag tolkar det som att paret dikten handlar om hade det ganska bra ställt men när jag läser det sista stycket får jag ett intryck av att det är lite oroligt i världen runtomkring. Som exempelvis ”[…] när fasor den blodade jorden bebo”, som kanske skulle kunna betyda att det fanns krig på jorden?

Fröding ”En kärleksvisa”

I dikten säger han att han köpt kärlek för pengar för att han inte kan få kärlek på annat sätt. Dock tror jag att det är det han drömmer om, äkta och villkorslös kärlek.

Jag tror att han varit olyckligt kär eller kanske blivit lämnad av någon kvinna han älskat och därför känner han sig otillräcklig och att ingen någonsin kommer att älska honom. Så istället för att föröska hitta kärlek så har han sökt sig till prostituerade för att kanske fylla någon typ av tomrum.

Om jag skulle fått säga något till honom så skulle det nog varit att visst är det sant att man kan hitta kärlek på de mest osannolika platser men jag tror att chansen för att han ska hitta sann kärlek på en bordell är nog minimal...

Karlfeldt ”Dina ögon äro eldar”

Jag tycker att dikten är lite ”svängig”, det går liksom fram och tillbaka, men jag tror att det är det som är handlingen. Att han är förälskad i någon men att hon inte älskar honom tillbaka. Trots detta vill han ändå vara med henne och att hon ska vilja vara med honom. Meningen:

”En fiol jag är med världens alla visor i sin låda/ du kan bringa den att spela, hur du vill och vad du vill.”

Tror jag ska symbolisera att han finns där för henne om hon vill vara med honom.

/ Johanna

2 kommentarer

Jesper

13 May 2013 09:55

Bra skrivet, Johanna! Roligt att läsa när man får lite olika bilder av vad meningarna i texter säger! :)

Fanny

13 May 2013 10:07

Dikter är lite svåra att tolka men du gjorde det bra. Det är kul att läsa andras reflektioner så man får det hela ur olika synvinklar.

Kommentera

Publiceras ej